De omzet van palmolievrij margarinemerk The Flower Farm steeg afgelopen jaar met 20 procent naar 14,5 miljoen euro, zo meldt de duurzame levensmiddelenfabrikant deze week.

In totaal verkocht het bedrijf bijna 11 miljoen pakjes plantaardige margarine, broodbeleg en kookvet in Nederland, bijna 30 procent meer dan een jaar ervoor.

Producent The Flower Farm verruilt voor zijn margarineproducten palmolie voor sheaboter, aangezien palmolie in verband wordt gebracht met ontbossing in derdewereldlanden. Palmolie wordt in talloze producten gebruikt, waaronder in de meeste margarines.

Betekent de miljoenenomzet van het in 2019 opgerichte bedrijf nu definitief de doorbraak van palmolievrije margarine? Met andere woorden: slaat The Flower Farm een deuk in een pakje boter?

Concurrenten op margarinemarkt delen geen cijfers

Daarvoor is het allereerst weleens handig te weten hoeveel concurrerende margarinemerken omzetten, die wél palmolie gebruiken.

Die blijken meer gesloten te zijn dan The Flower Farm. Zowel Jumbo als Albert Heijn willen geen omzetcijfers delen over hun huismerkmargarines. Ook bij Upfield krijgen we nul op het rekest. Het bedrijf achter margarinemerken Becel, Flora en Blue Band laat per mail weten geen Nederlandse verkoopcijfers te delen van specifieke merken.

Vanzelfsprekend zijn deze bedrijven wel veel groter dan The Flower Farm. Ahold Delhaize zette afgelopen jaar afgerond 89 miljard euro om en Jumbo spreekt van zo'n 11 miljard euro.

Upfield heeft nog geen cijfers over 2023 gepubliceerd, maar sprak in zijn - met Business Insider Nederland gedeelde - jaarverslag over 2022 van afgerond 3 miljard euro aan omzet. Maar goed, daarvoor tellen we natuurlijk álle producten mee die deze bedrijven wereldwijd verkochten.

'The Flower Farm heeft marktaandeel van 7%'

Hoe groot is de Nederlandse margarinemarkt eigenlijk? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt daarover geen cijfers bij te houden, geeft een woordvoerder aan tegen Business Insider Nederland.

Bij The Flower Farm zelf vallen we wél met de neus in de boter. Het bedrijf verwijst naar cijfers van marktonderzoeker Nielsen, ingezien door Business Insider Nederland. Hieruit blijkt dat Nederlanders afgelopen jaar zo'n 43 miljoen kilogram aan margarine voor op brood consumeerden.

Zo'n 2 miljoen kilogram daarvan zou van The Flower Farm zijn. Omgerekend gaat dit dus - qua aantal verkochte kilogrammen - om een marktaandeel van zo'n 5 procent. Hoeveel geld er in totaal in de branche werd omgezet, blijkt niet uit deze data.

Het bedrijf rept zelf overigens van een marktaandeel van 7,4 procent. Hierbij telt The Flower Farm niet alleen zijn margarineverkopen mee, voor het bedrijf in 2023 goed voor zo'n 89 procent van de totale omzet, maar ook alle verkopen van twee palmolievrije kook- en bakproducten.

Alhoewel The Flower Farm dus een aardige omzetgroei doormaakt, blijft de onderneming in de gehele markt nog altijd een relatief kleine speler.

'We hebben bewezen levensvatbaar te zijn'

Wel lijkt het erop dat het activistische bedrijf bij concurrenten iets heeft losgemaakt. Upfield-merken Becel en Blue Band lanceerden de laatste jaren plots ook margarinevarianten zonder palmolie. Wel verruilen zij die deels voor kokosolie, dat in verband wordt gebracht met de bedreiging van zeldzame diersoorten.

Met een marktaandeel van zo'n 7 procent mag The Flower Farm dan nog geen gigantische speler zijn, volgens oprichter Marcel van Wing is het "in de laatste twintig jaar niemand gelukt om beweging te krijgen in de margarinemarkt".

Hij omschrijft zijn marktaandeel tegen Business Insider Nederland als "een beweging die bewezen heeft levensvatbaar te zijn". "En we zijn nog maar net begonnen. Het toont aan dat palmolievrij relevant is voor het grote publiek."

LEES OOK: Nederlandse bedrijven kunnen klimaatdoelen voor reductie CO2-uitstoot in 2030 halen, aldus ABN Amro (maar makkelijk is dat allerminst)